Shokunin és una paraula japonesa que literalment vol dir “artesà”, però que en realitat amaga un significat molt més profund. Shokunin implica no només tenir capacitats tècniques, sinó que també implica una actitud i consciencia de preocupar-se pel benestar social. Shokunin no és només un mitjà per obtenir diners. Encara que també ho sigui, no és el principal. El més important és que aquest treball és la raó de ser de la seva existència i que ho fa pel bé social.
Al segle XXI, canviar la teva professió per convertir-te en microempresari exigeix canviar el marc mental. Ja sigui el pastisser que munta una pastisseria o el cuiner que munta un restaurant, cal incorporar la gestió i el management a la tasca més artesana de treballar en solitari. També implica fer que altres persones participin per formar un equip d’habilitats transversals que puguin ser competitius en el mercat. Muntar una empresa és la forma jurídica que permet fer-ho, però el fet de constituir-la no aporta les competències i habilitats necessàries per gestionar i liderar un equip.
Per qualsevol professional que engega el seu projecte empresarial, tenir una visió de “voler ser” és el primer pas per que es pugui guanyar la vida desenvolupant la seva activitat. La generació de valor de qualsevol petit negoci sorgeix de la visió de l’empresari i es transmet als altres a partir de petits detalls del dia a dia. La visió només està al cap de l’empresari fins que aquest és capaç de fer que els altres també “la vegin”. Anar formant equip amb d’altres té molt més d’aprenentatge per l’experiència que de formules màgiques. Porta temps. “Per anar ràpid és millor anar sol, però per arribar lluny és millor anar acompanyat.”
La qüestió es que quan t’enamores de la teva feina és molt més senzill apropar-te a la excel·lència. Però te un problema: que l’amor tendeix a utilitzar poc el sentit comú. Liderar un negoci té a veure amb transformar la visió de l’empresari en números sostenibles. Quan un professional reconvertit a microempresari està enamorat de la seva feina, li resulta molt més difícil comportar-se amb sentit comú respecte com gestiona els diners que inverteix en fer que el seu negoci sigui un mitjà per guanyar-se la vida. Però sense dubte, els que no s’enamoren de la seva feina, tenen poques possibilitats de competir amb èxit amb els que sí ho estem.
Aquest article es va publicar a l’Indicador d’economia el 8 de Setembre del 2017